Din rău, în mai rău - Before the devil knows you're dead

2017-09-21

Before the devil knows you’re dead este ultimul film al regizorului american Sidney Lumet. Considerat de critici precum Roger Ebert ca fiind „una dintre măreţele sale realizări” filmul integrează elemente de dramă iacobină[1] într-un înveliș de thriller modern (heist movie), reușind astfel să contureze într-un mod insolit imaginea unei degradări morale. Pe un scenariu scris de Kelly Masterson, Lumet reușește să concretizeze povestea calvarului prin care trec frații Hanson într-o manieră gritty, lucidă și cinică.

Scenariul lui Masterson pornește de la o premisă simplă: Andy (Philip Seymour Hoffman) îl convinge pe Hank (Ethan Hawke) că singura soluție pentru a-și depăși impasurile financiare este să spargă magazinul de bijuterii al propriilor părinți. Ceea ce urmează, desfășurarea dezastruoasă a planului lor, dar și repercusiunile acestuia, duc situația într-o zonă vag explorată de filmul comercial. Urmărim totala dezintegrare morală a tuturor persoanelor implicate sau afectate de cei doi. Asemenea unei drame iacobine, asistăm la raționalizarea unui act atroce, la ducerea lui la bun sfârșit și la disoluția pe care răzbunarea o aduce după sine. Masterson spune într-un interviu că a scris scenariul într-un moment de deprimare și că a căutat, prin acesta, să arate cum „deși [omul] încearcă să se călăuzească pe drumul binelui, răul este de fapt acela care îl impulsionează”. În ciuda acestei mărturisiri care ar putea duce la o desconsiderare a întregii poveștii, Lumet reușește să producă un film deloc programatic sau tezist. Abordarea sa este una nuanțată, avem ocazia să urmărim fiecare personaj destul timp încât să ne familiarizăm cu el, să-l simțim ca pe o adevărată prezență. Structura filmului este în așa fel încât să existe reveniri și reluări ale acțiunilor din unghiuri diferite, având întotdeauna pe altcineva în prim plan.

Before the devil knows

Andy (Philip Seymour Hoffman), aflat în insolvență financiară și disperat din pricina căsniciei dezastruoase cu Gina (Marisa Tomei), întruchipează într-un anume sens pericolul la care te expune urmărirea „visului american”.Acesta a muncit întreaga viață pentru a dobândi toate acele lucruri care trebuiau să-i aducă fericirea. Într-un moment de disperare el își vandalizează propria locuință. Starea lui nu este una de violență (de furie oarbă), ci mai degrabă una de perplexitate și fascinație. Undeva către finalul secvenței, Andy ridică o farfurie decorativă plină cu pietricele colorate și le lasă să alunece una câte una peste masa de cafea. El privește  hipnotizat cum fiecare pocnitură ciobește câte puțin din blatul de sticlă, însă fără să-l spargă. Apoi se trântește pe canapea. Haosul din camera dimprejurul său pare să-l aline puțin pe acela din interior.

Hank (Ethan Hawke), pe de altă parte, este forțat în urma unui divorț să plătească pensie alimentară. Nu reușește întotdeauna să facă rost de bani. Spre deosebire de Andy, Hank nu pare să aibă o direcție în viață și acest lucru se vede încă din momentul în care fratele său îl convinge să dea spargerea. Deși la început se arată indignat de prospectul jafului, Hank se lasă convins ușor. Pe tot parcursul poveștii frica pare singurul motor al acțiunilor sale: frica de a nu fi considerat un tată neputincios, frica de a fi respins, frica de a fi șantajat, etc.

Before the devil knows 1

Deși Hank și Bobby (un tâlhar profesionist - interpretat de Brian F. O'Byrne) sunt aceia care prăduiesc propriu zis bijuteria familiei, Andy (cel care a plănuit totul) se face cu adevărat responsabil. Tatăl celor lor, Charles (Albert Finney), poate personajul cel mai apropiat de o dramă iacobină, este acela peste care cade ingrata datorie de a descoperi adevărul și de a pedepsi transgresiunea. Before the devil knows you’re dead e numit astfel după o veche binecuvântare irlandeză („Să fii deja ajuns de jumătate de ceas în rai înainte ca dracu’ să afle că ai murit”), al cărei scop „profilactic” nu poate decât să contrasteze cu faptele ce duc, în ultimă instanță, la disoluția familiei Hanson.

Acțiunea este clară, precisă, aproape matematică în construcție. Tematic vorbind, acesta pare a se aseamăna cu primul film din cariera lui Lumet, 12 Angry Men (1957). Putem identifica un motiv (recurent pe tot parcursul filmografiei sale): acela al breaking point-ului. Încă din debutul său (în care jurații trebuiau să delibereze asupra cazului unui băiat care era judecat pentru înjunghierea propriului său tată) Lumet se arată preocupat de identificarea și urmărirea momentului producerii unui declic. Urmărim cum unul câte unul fiecare jurat își reconsideră verdictul, însă accentul inevitabil cade asupra acelora care, dintr-un motiv sau altul, sunt clar părtinitori. Mai putem observa o ciclicitate aproape poetică (deși clar involuntară): primul său film pornește prin a dezminți un patricid, în timp ce ultimul său film se conclude printr-un filicid.

Before the Devil Knows You're Dead rulează pe 21 Septembrie 2017 în cadrul Festivalului Filmului American Independent (15.09.2017-21.09.2017).

[1] operă dramatică scrisă și pusă în scenă în timpul domniei regelui James I al Angliei, în care tematica predilectă era explorarea naturii răului. Personajele erau construite să reprezinte extreme ale comportamentului uman.