Chestionar Girls on Film - Ioana Uricaru



Autor: Ioana Uricaru

2018-03-26



În cadrul proiectului Girls on Film, Acoperişul de Sticlă a propus câtorva femei implicate direct în industria cinematografică autohtonă (regizoare, actriţe, curatori, critici de film etc.) să răspundă la un chestionar despre cineastele care li se par interesante, despre personaje feminine mai nonconvenţionale şi  despre stilul feminin.

Ioana Uricaru este una din cele două regizoare de origine română care au participat în acest an la Berlinale, ea fiind prezentă în secțiunea Panorama cu debutul ei în lung-metraj, Lemonade. În trecut, ea s-a făcut remarcată cu segmentul ei din omnibusul Amintiri din Epoca de Aur (Legenda Activistului de Partid, 2009) și cu scurt-metrajele Stopover (2010, selecția oficială a festivalului Sundance) și The Sun and the Moon (2008). Lucrează de asemenea în calitate de profesor-asistent în cadrul catedrei de studii de Film și Media la Middlebury College.

Ioana Uricaru

O cineastă (sau un film al unei cineaste) de care ți-ai dori să știe mai multă lume.

Îmi place foarte mult o cineastă din Costa Rica, Paz Fabrega. Primul ei film, Agua Fria de Mar, a primit Tigrul Festivalului de la Rotterdam in 2010, iar al doilea, Viaje (2015), a fost selecționat în multe competiții internaționale. Și ar mai fi Julia Loktev, cineastă americană, autoare al tulburatorului Day Night Day Night (2006) și al câștigătorului AFI Fest în 2011, The Loneliest Planet.

The Loneliest Planet
Un personaj feminin din film care iese din tipar.

Nu vreau să mă apuc sa definesc „tiparul”, dar niște personaje feminine pe care le-am găsit fascinante, fiind înconjurate de mister și capabile de violență, sunt Jeanne Dielman (Delphine Seyrig) din Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles de Chantal Akerman și Julie Kohler (Jeanne Moreau) din La Mariéétait en Noir al lui Truffaut.

La mariee etait en noir

O femeie din industrie (din România sau nu) care te inspiră.

Lina Wertmuller.

Lina Wertmuller

Există sau nu există stil feminin de a face film?

De foarte mult timp majoritatea cineaștilor sunt bărbați, și poate ne-am obișnuit cu ideea că filmele făcute de ei sunt „masculine”, deci atunci când o cineastă face un film care e oarecum diferit ca abordare, suntem tentați să spunem că e „feminin”. Sincer, nu știu dacă există un stil feminin de a face film și nici dacă e bine să asociem anumite caracteristici – emoționalitatea, atenția la detalii, interesul pentru nuanțele relațiilor umane sau concentrarea asupra personajelor feminine – cu un fel de a face cinema specific femeilor (am pomenit caracteristicile respective pentru ca sunt des asociate cu ideea de cineastă). Fiecare femeie are individualitatea ei, și nu m-aș hazarda să generalizez și să extrag o esență a cinematografiei feminine. Pe de alta parte, în general filmele regizate de femei sunt mai mult sau mai puțin (depinde de industria în care sunt produse) excepții statistice și asta e imposibil să nu le marcheze într-un fel.