Chestionar Girls on Film - Mona Nicoară



Autor: Mona Nicoară

2017-05-02



În cadrul proiectului Girls on Film, Acoperişul de Sticlă a propus câtorva femei implicate direct în industria cinematografică autohtonă (regizoare, actriţe, curatori, critici de film etc.) să răspundă la un chestionar despre cineastele care li se par interesante, despre personaje feminine mai nonconvenţionale şi  despre stilul feminin.

Mona Nicoară este selecţioneră One World Romania şi regizoare de film documentar (Şcoala noastră, 2011), mai jos numeşte câteva din preferatele ei cinematografice.

Mona Nicoară

 

1. O cineastă (sau un film al unei cineaste) de care ți-ai dori să știe mai multă lume.

Ei, chiar în momentul ăsta sper să știe mai multă lume despre Soldații Ivanei Mladenovici. Am văzut o versiune de lucru care m-a surprins (documentarul ei de dinainte mă impresionase mai puțin) și mi-a plăcut enorm. Îi țin pumnii și sunt în același timp verde de invidie. 

Ivana Mladenovic

 

2. Un personaj feminin din film care iese din tipar.

La Jeanne Dielman pot să mă uit de nenumărate ori. Sincer, nu mi-e încă total clar de ce. E un personaj simultan familiar și enigmatic, de o complexitate foarte fin calibrată din amănunte de o adâncime emoțională rară. Mă ia cu amețelă când mă gândesc că personajul a fost scris de un regizor la vârsta de numai 25 de ani. 

Jeanne Dielman


 
        3. O femeie din industrie (din România sau nu) care te inspiră.

Pe partea de industrie sunt două: Ada Solomon și Corina Șuteu. Am avut norocul să și lucrez cu ele și, în același timp, să devenim prietene. Ambele sunt de o tenacitate impresionantă și, de fapt, generoasă — multe dintre lucrurile pe care le fac în cinematografie se răsfrâng asupra unui con larg de beneficiari și ajută la construcții insituționale pe termen lung în cinematografia română. 

Pe partea pur artistică, e doar una și bună: Dana Bunescu. Fără ea filmul românesc de azi ar fi arăta foarte diferit.

 

  • Ada Solomon

 

 

4. Există sau nu există stil feminin de a face film?

Nu există. Așa cum nu există stil feminin de a face muzică sau chiar mâncare. Ingredientele, tehnicile, elementele sunt aceleași indiferent de sex sau gen. Singura problemă reală este și universală: dacă îți iese sau nu. 

Am prieteni care au făcut filme în același timp în care au trecut de la o identitate de gen la alta — ei s-au schimbat, filmele au ieșit cum trebuiau să iasă indiferent de identitatea autorului. 

Acum, evident că suntem toți influențați de idei preconcepute și stereotipuri. E bine să nu ne lăsăm pe mâna lor. Ca să fiu mai clară: dacă lucrezi colaborativ, în echipă caldă, cu grijă față de semeni, nu înseamnă că ai un stil feminin. După cum dacă ești măgar agresiv nu zice nimic despre masculinitatea ta. Zice doar că ești măgar agresiv.