Chestionarul Girls on Film - Codruța Crețulescu



Autor: Codruța Crețulescu

2018-03-11



În cadrul proiectului Girls on Film, Acoperişul de Sticlă a propus câtorva femei implicate direct în industria cinematografică autohtonă (regizoare, actriţe, curatori, critici de film etc.) să răspundă la un chestionar despre cineastele care li se par interesante, despre personaje feminine mai nonconvenţionale şi  despre stilul feminin.

Codruța Crețulescu este jurnalist, critic de film și producător. A înființat în 2011 casa de producție Kinosseur Productions, împreună cu regizorul Andrei Crețulescu.

Codruța Crețulescu

O cineastă (sau un film al unei cineaste) de care ți-ai dori să știe mai multă lume.

Pe 21 aprilie, Elaine May va împlini 86 de ani. În aproape 50 de ani de carieră, a făcut doar 4 filme... și absolut toate ar trebui văzute, ca să nu zic studiate. A New Leaf (1971) este o comedie neagră în care umorul si cinismul se luptă constant pentru supremație și în care și joacă împreună cu Walter Matthau. The Heartbreak Kid (1972) este tot o comedie dar care, după standardele de azi, ar fi catalogată drept total anti-feministă - proaspăt însuratul Charles Grodin se îndrăgostește, în luna de miere fiind, de mai tânăra Cybill Shepherd și face imposibilul pentru a scăpa de nevastă. Mickey și Nickey (1976), o dramă teribil de tristă despre prietenie și trădare, cu John Cassavettes și Peter Falk, este cel mai bun film pe care John Cassavettes nu l-a făcut. Și, last and least, dezastrul financiar Ishtar (1987), cu Warren Beatty și Dustin Hoffman, un film care, în fapt, rezistă probei timpului mult mai bine decât mulți dintre confrații săi din epocă, dar care i-a încheiat lui May cariera de regizor. Activitatea de scenarist și doctor de scenarii a fost mai norocoasă, de unde și cele două nominalizări la Oscar. Mult prea puțin...

A New Leaf

Un personaj feminin din film care iese din tipar.

Nu știu dacă iese din tipar, dar domnișoara Kubelik (Shirley MacLane) din Apartamentul lui Billy Wilder, mă emoționează de fiecare dată cu aceeași intensitate. Prezența ei în film e, mai degrabă, un paradox - un personaj aproape tragic, a cărui singură soluție pentru o dezamăgire în amor este sinuciderea (fie ea și o tentativă nereușită), într-un film (în aparență) de comedie despre moravurile și relațiile dintre femei și bărbați în middle class-ul american aflat în pragul revoluției sexuale. 

The Apartment

O femeie din industrie (din România sau nu) care te inspiră.

Sunt foarte multe, mai ales din România. Dar dacă e să menționez pe cineva anume, atunci să fie Oana Giurgiu... Producător, organizator de festivaluri, regizor și, în general, omul cu care te sui fără grijă într-o barcă găurită pentru a traversa Atlanticul. Oana te duce, întreg și nevătămat, la destinație. Și mai face și să pară totul o călătorie de plăcere.

Oana Giurgiu

Există sau nu există stil feminin de a face film?

Nu mi-am pus niciodată problema în felul ăsta. Sper că nu... Pentru mine, filmele bune sunt cele - și reiau aici ceva de am spus la primul răspuns - care rezistă probei timpului, care nu îmbătrânesc deloc, iar dacă îmbătrânesc, o fac frumos și elegant. Nu cred în filmul al cărui raison d’être constă în modă sau în dogmă. Cred într-un cinema în care toată lumea are loc, indiferent de gen, culoare, orientare sexuală, credință etc. Talentul trebuie - sau ar trebui - să fie tot ceea ce contează.