Chestionarul Girls on Film - Iulia Rugină



Autor: Iulia Rugină

2017-04-21



 

În cadrul proiectului Girls on Film, Acoperişul de Sticlă a propus câtorva femei implicate direct în industria cinematografică autohtonă (regizoare, actriţe, curatori, critici de film etc.) să răspundă la un chestionar despre cineastele care li se pare interesante, despre personaje feminine mai nonconvenţionale şi  despre stilul feminin.  

 

Iulia Rugină (Love Building, 2013; Captivi de Crăciun, 2010; Să mori de dragoste rănită, 2014) ne vorbește despre filme care i-au atras atenția. 

Iulia Rugină

1. O cineastă (sau un film al unei cineaste) de care ți-ai dori să știe mai multă lume.

Sunt două, dar e posibil să știe deja despre ele. Wadja (2012), regizat de Haifaa Al-Mansour, cred că prima femeie regizor de lung metraj din Arabia Saudită. E despre o fetiță din Riad care vrea să își cumpere o bicicletă și singurul mod în care poate strânge bani e să câștige o competiție la școală în care trebuie să învețe pe dinafară Coranul. Al doilea e regizat de Sarah Polley și se numește Stories We Tell (2012). E un mix de ficțiune și documentar, o căutare foarte cosmetizată a secretelor din trecutul autoarei. 

Wadja

 

2. Un personaj feminin din film care iese din tipar.

Nu știu exact care ar fi tiparul, dar mi-au rămas în minte mai multe personaje feminine și – ce să vezi – niciunul nu e dintr-un film regizat de o femeie. Mary (Lesley Manville) din Another Year (r. Mike Leigh, 2010), Bess (Emily Watson) din Breaking the Waves (r. Lars von Trier, 1996), Layla (Christina Ricci) din Buffalo ‘66 (r. Vincent Gallo, 1998) sau Diane (Anne Dorval) din Mommy (r. Xavier Dolan, 2014). Cred că toate sunt personaje foarte complexe, și din scriitură și din joc, foarte bântuite și foarte îndepărtate de arhetipurile utilizate de multe ori în cinema: femeia luptătoare, femeia fatală, femeia ingenuă și vulnerabilă, femeia înțeleaptă. Îmi place la personajele astea că nu sunt nici înțelepte, nici fatale și că pot coborî în cele mai întunecate stări și etape, iar asta le apropie, de fapt, de realul ăla al ființei umane pe care eu, personal, îl apreciez mult în cinema.

Buffalo'66

 

3. O femeie din industrie (din România sau nu) care te inspiră.

Andrea Arnold. Am relaționat cu toate filmele ei, începând cu Wasp (2003) și terminând cu American Honey (2016). Fish Tank (2009) mi se pare unul dintre cele mai bune filme coming of age despre o femeie. Iar American Honey e un foarte puternic film despre tinerețe și ce înseamnă ea. Și nu doar din cauza subiectului, ci și din cum e povestit. Cred că Andrea Arnold mă inspiră ca cineast. Că e femeie e secundar.

American Honey

 

4. Există sau nu există stil feminin de a face film?

Nu știu să zic sigur. E drept că sunt atât de multe filme pe care nu le cunosc încât îmi dau cu părerea destul de superficial. Mă pune pe gânduri, însă că pot să fac o lista de 20 de regizori bărbați care mă fascinează dar mi-e greu să adun mai mult de 3 femei pe lista complementară. E adevărat că măcar procentual e logic să fie așa, dar s-ar putea să existe un stil feminin de a face film și să nu relaționez eu cu el. E clar că noi, bărbații și femeile, privim lumea diferit și până la urmă asta se transpune în tot, inclusiv în film. Deci da, cred că există, dar nu mă pricep să îl identific.